Popis chování

Co se dá zjistit výzkumem?

Popis chování

Výzkum trhu a veřejného mínění často popisuje chování populace. Výzkum je užitečný a přínosný. Dozvíme se z něj věci, které pomohou společenské diskusi, uvědomíme si něco důležitého nebo podstatného, dodáme inovátorům potřebnou inspiraci nebo třeba upozorníme na nebezpečný trend.

1. Bezmasá strava a veganství

Unikátní výzkum o veganství realizovala v roce 2019 agentura Ipsos ve spolupráci s Asociací společenské zodpovědnosti a Českou veganskou společností. Cílem výzkumu bylo zmapovat stravovací návyky a přístup ke stravě v české populaci, včetně veganů, vegetariánů a flexitariánů. Bezmasou stravu preferuje 5% Čechů a 10% Čechů ve věku 18-34 let, přičemž evropský průměr je 24% populace. Flexitariáni, tedy ti, kteří konzumují maso pouze příležitostně, se v české populaci vyskytují 4 krát méně častěji, než je evropský průměr. Motivací pro nižší konzumaci masa bývá dopad živočišných potravin na zdravotní stav a také, zvláště u žen, etické důvody. 45% populace je také přesvědčeno, že živočišná produkce má negativní dopad na životní prostředí. Více informací je zde.

2. Jak často absolvují muži "zdravotní STK"?

Pravidelné preventivní prohlídky absolvuje pouze čtvrtina dospělých mužů v ČR, prevenci považuje většina za zbytečnou. Přitom každý den si diagnozu rakovina vyslechne 220 lidí a 70 lidí denně na rakovinu zemře. I to vyplynulo z výzkumu realizovaného v roce 2016 agenturou Millward Brown (Kantar) pro Nadační fond Petra Koukala a Sanofi. Závěry z výzkumného šetření byly použity pro popularizační a kontaktní kampaň, která zdůrazňovala důležitost prevence. 

3. Vyhazujeme potraviny? A je to problém?

Odpověď na tuto otázku zjišťoval tým výzkumníků z CVVM v roce 2018. Kromě celkových postojů k plýtvání potravinami jsme se díky výzkumnému šetření dozvěděli, že ti, co častěji nakupují přímo u pěstitelů, na farmářských trzích či běžném tržišti, častěji vidí problematiku plýtvání potravinami jako důležitý celospolečenský problém. Mezi důvody, které vedou lidi ke snaze omezit plýtvání potravinami patří snaha vyjít s rodinným rozpočtem, úspora času na nakupování, ale také omezení ekologické zátěže planety a etický rozměr plýtvání. Tiskovou zprávu z výzkumu naleznete zde.

Krátké zprávy

Agentury SIMAR jsou PRO VÝZKUM

19. 09. 2019

K iniciativě PRO VÝZKUM, kterou odstartovalo sdružení SIMAR 1. září, se připojily všechny členské agentury.

PRO VÝZKUM v České televizi

11. 09. 2019

Podívejte se na rozhovor o iniciativě PRO VÝZKUM s výkonnou ředitelkou SIMAR Hanou Huntovou, který byl vysílán 9. září v pořadu České…

Iniciativa PRO VÝZKUM startuje

01. 09. 2019

Jedná se o veřejně prospěšnou aktivitu výzkumníků působících v prověřených agenturách pro výzkum trhu a veřejného mínění, která si…

SIMAR je PRO VÝZKUM

27. 08. 2019

SIMAR startuje iniciativu PRO VÝZKUM

Jak se zkoumá: osobní dotazování

26. 08. 2019

Přečtěte si podrobnosti o tom, jak se realizuje osobní dotazování a jakým způsobem při takovém dotazování nakládáme s osobními údaji…

Prohlášení k e-mailům Institutu turistiky a zdraví vybízejícím k účasti ve výzkumu

23. 08. 2019

Varování: Existují firmy, které se pod záminkou toho, že realizují výzkum, snaží z lidí vylákat osobní údaje. Svou aktivitu dále…

Poznáváme díky výzkumu: Výzkum zaměřený na chudobu a exekuce

21. 08. 2019

Výzkum zaměřený na demokratické hodnoty, občanskou participaci, zázemí dotázaných ve spojení s finančními problémy, životní styl,…

Jak a proč se ve výzkumu trhu používá náhodné generování čísel?

17. 08. 2019

Asi jste se již setkali s telefonátem, kdy na druhém konci hovoří milý hlas o průzkumu trhu. Napadlo Vás někdy, odkud výzkumné agentury…