Osobní dotazování

Jak se zkoumá?

Osobní dotazování

Jedná se o kvantitativní výzkumnou metodu, která se využívá ve společenských vědách (psychologie, sociologie, demografie) a ve výzkumu trhu. Respondent ve výzkumu odpovídá na otázky, které mu čte, případně předloží, tazatel. Nástrojem dotazování může být papírový dotazník či záznamový arch (metoda PAPI), častěji se dnes používá počítač či tablet (metoda CAPI). Na tuto metodu může též navazovat například písemné nebo online dotazování, které respondent, pokud to metodika daného výzkumu dovolí, vyplní sám.

Jak tuto metodu provádíme?

Dotazování provádí tazatelé proškolení odborným týmem výzkumné agentury. Tazatel po úspěšném absolvování školení obdrží tazatelský průkaz. Tazatel vybírá respondenty podle předem určeného klíče a dotazuje podle pokynů agentury. Odpovědi se zaznamenávají do připraveného dotazníku v tabletu nebo počítači, případně do papírového formuláře.

Pro kontrolu práce tazatelů se od respondentů získávají kontaktní údaje pro zpětné ověření, že rozhovor proběhl. Z důvodů kontroly práce tazatelů se rozhovor nebo jeho části obvykle nahrávají. V některých případech se také zaznamená místo dotazování. Tým, který se v agentuře stará o kvalitu práce tazatelů a kvalitu sběru dat, provede pečlivou kontrolu a vyřadí rozhovory, které neodpovídají pokynům v zadání pro tazatelskou práci. Vážné porušení pokynů či etických pravidel může vést i k ukončení spolupráce s tazatelem. Kombinace postupů kontroly sběru dat je nezbytnou podmínkou kvality sběru dat ve výzkumných šetřeních a přispívá k důvěryhodnosti výzkumů obecně.

Proč potřebujeme osobní údaje a jak s nimi zacházíme?

Osobní údaje respondentů se využijí pro ověření kvality sběru dat a poté jsou tyto údaje odstraněny. Zadavatelům výzkumného projektu jsou poskytována pouze anonymizovaná data, která neobsahují osobní údaje, a lidé v agentuře se vždy ujistí, že identitu respondenta nelze z dat dovodit.

Jak se vybírají respondenti do dotazování?

Tazatel obdrží tak zvaný dotazový úkol, podle kterého musí vybrat ty správné respondenty. Je například nepřípustné opakovaně dotazovat rodinné příslušníky a blízké okolí, tazatel musí sbírat v určeném místě a čase. Dotazování tak může probíhat na veřejném místě nebo v domácnosti. Počet respondentů na jednoho tazatele bývá omezen.

Krátké zprávy

Certifikace PRO VÝZKUM

13. 02. 2024

Agentury se zavazují dodržovat výzkumné desatero ochrany osobních údajů a od roku 2024 také principy obsažené v pravidlech dotazníku…

Sdružení SIMAR spouští kampaň "Dotazník na pohodu" pro šťastné respondenty a kvalitní a šťastná data

26. 01. 2024

V rámci oborové iniciativy v projektu "PRO VÝZKUM" s radostí oznamuje sdružení SIMAR spuštění projektu zaměřeného na spokojenost…

Korespondenční volba má větší podporu u mladých a vysokoškolsky vzdělaných.

18. 01. 2024

Korespondenční volbě je nakloněna téměř polovina Čechů. Téměř pětině to je naopak jedno a nepovažují tak pravděpodobně téma za důležité.

SIMAR v roce 2024: děkujeme za 30 let spolupráce

05. 01. 2024

S novým rokem 2024 přicházíme s radostným oznámením – SIMAR letos oslaví 30 let působení v oblasti výzkumu trhu, veřejného mínění…

Petr Pavel zlepšuje náhled na funkci prezidenta.

07. 12. 2023

Bývalí prezidentští kandidáti mohou zvýšit zájem o evropské volby.

Děti ve věku 12–13 let komunikují s vrstevníky hlavně online, ze sítí tráví čas hlavně na TikToku, říká studie Děti a nová média

29. 11. 2023

Dětský svět v dnešní době do velké míry ovlivňují média a technologie, což se odráží na způsobech jejich trávení volného času, možnostech…

Češi se otevírají umělé inteligenci. Roste počet lidí, kteří si vyzkoušeli ChatGPT, třetina očekává vliv na své zaměstnání

15. 11. 2023

Pětina obyvatel České republiky již vyzkoušela systém na bázi umělé inteligence ChatGPT, užitečným ho pak shledává 7 z 10 z nich.…

Absence léků v českých lékárnách

13. 11. 2023

Český národní panel je součástí společnosti European National Panels, která sdružuje panely v 6 evropských zemích (České republice,…