Osobní dotazování

Jak se zkoumá?

Osobní dotazování

Jedná se o kvantitativní výzkumnou metodu, která se využívá ve společenských vědách (psychologie, sociologie, demografie) a ve výzkumu trhu. Respondent ve výzkumu odpovídá na otázky, které mu čte, případně předloží, tazatel. Nástrojem dotazování může být papírový dotazník či záznamový arch (metoda PAPI), častěji se dnes používá počítač či tablet (metoda CAPI). Na tuto metodu může též navazovat například písemné nebo online dotazování, které respondent, pokud to metodika daného výzkumu dovolí, vyplní sám.

Jak tuto metodu provádíme?

Dotazování provádí tazatelé proškolení odborným týmem výzkumné agentury. Tazatel po úspěšném absolvování školení obdrží tazatelský průkaz. Tazatel vybírá respondenty podle předem určeného klíče a dotazuje podle pokynů agentury. Odpovědi se zaznamenávají do připraveného dotazníku v tabletu nebo počítači, případně do papírového formuláře.

Pro kontrolu práce tazatelů se od respondentů získávají kontaktní údaje pro zpětné ověření, že rozhovor proběhl. Z důvodů kontroly práce tazatelů se rozhovor nebo jeho části obvykle nahrávají. V některých případech se také zaznamená místo dotazování. Tým, který se v agentuře stará o kvalitu práce tazatelů a kvalitu sběru dat, provede pečlivou kontrolu a vyřadí rozhovory, které neodpovídají pokynům v zadání pro tazatelskou práci. Vážné porušení pokynů či etických pravidel může vést i k ukončení spolupráce s tazatelem. Kombinace postupů kontroly sběru dat je nezbytnou podmínkou kvality sběru dat ve výzkumných šetřeních a přispívá k důvěryhodnosti výzkumů obecně.

Proč potřebujeme osobní údaje a jak s nimi zacházíme?

Osobní údaje respondentů se využijí pro ověření kvality sběru dat a poté jsou tyto údaje odstraněny. Zadavatelům výzkumného projektu jsou poskytována pouze anonymizovaná data, která neobsahují osobní údaje, a lidé v agentuře se vždy ujistí, že identitu respondenta nelze z dat dovodit.

Jak se vybírají respondenti do dotazování?

Tazatel obdrží tak zvaný dotazový úkol, podle kterého musí vybrat ty správné respondenty. Je například nepřípustné opakovaně dotazovat rodinné příslušníky a blízké okolí, tazatel musí sbírat v určeném místě a čase. Dotazování tak může probíhat na veřejném místě nebo v domácnosti. Počet respondentů na jednoho tazatele bývá omezen.

Krátké zprávy

Agentury SIMAR jsou PRO VÝZKUM

19. 09. 2019

K iniciativě PRO VÝZKUM, kterou odstartovalo sdružení SIMAR 1. září, se připojily všechny členské agentury.

PRO VÝZKUM v České televizi

11. 09. 2019

Podívejte se na rozhovor o iniciativě PRO VÝZKUM s výkonnou ředitelkou SIMAR Hanou Huntovou, který byl vysílán 9. září v pořadu České…

Iniciativa PRO VÝZKUM startuje

01. 09. 2019

Jedná se o veřejně prospěšnou aktivitu výzkumníků působících v prověřených agenturách pro výzkum trhu a veřejného mínění, která si…

SIMAR je PRO VÝZKUM

27. 08. 2019

SIMAR startuje iniciativu PRO VÝZKUM

Jak se zkoumá: osobní dotazování

26. 08. 2019

Přečtěte si podrobnosti o tom, jak se realizuje osobní dotazování a jakým způsobem při takovém dotazování nakládáme s osobními údaji…

Prohlášení k e-mailům Institutu turistiky a zdraví vybízejícím k účasti ve výzkumu

23. 08. 2019

Varování: Existují firmy, které se pod záminkou toho, že realizují výzkum, snaží z lidí vylákat osobní údaje. Svou aktivitu dále…

Poznáváme díky výzkumu: Výzkum zaměřený na chudobu a exekuce

21. 08. 2019

Výzkum zaměřený na demokratické hodnoty, občanskou participaci, zázemí dotázaných ve spojení s finančními problémy, životní styl,…

Jak a proč se ve výzkumu trhu používá náhodné generování čísel?

17. 08. 2019

Asi jste se již setkali s telefonátem, kdy na druhém konci hovoří milý hlas o průzkumu trhu. Napadlo Vás někdy, odkud výzkumné agentury…