Osobní dotazování

Jak se zkoumá?

Osobní dotazování

Jedná se o kvantitativní výzkumnou metodu, která se využívá ve společenských vědách (psychologie, sociologie, demografie) a ve výzkumu trhu. Respondent ve výzkumu odpovídá na otázky, které mu čte, případně předloží, tazatel. Nástrojem dotazování může být papírový dotazník či záznamový arch (metoda PAPI), častěji se dnes používá počítač či tablet (metoda CAPI). Na tuto metodu může též navazovat například písemné nebo online dotazování, které respondent, pokud to metodika daného výzkumu dovolí, vyplní sám.

Jak tuto metodu provádíme?

Dotazování provádí tazatelé proškolení odborným týmem výzkumné agentury. Tazatel po úspěšném absolvování školení obdrží tazatelský průkaz. Tazatel vybírá respondenty podle předem určeného klíče a dotazuje podle pokynů agentury. Odpovědi se zaznamenávají do připraveného dotazníku v tabletu nebo počítači, případně do papírového formuláře.

Pro kontrolu práce tazatelů se od respondentů získávají kontaktní údaje pro zpětné ověření, že rozhovor proběhl. Z důvodů kontroly práce tazatelů se rozhovor nebo jeho části obvykle nahrávají. V některých případech se také zaznamená místo dotazování. Tým, který se v agentuře stará o kvalitu práce tazatelů a kvalitu sběru dat, provede pečlivou kontrolu a vyřadí rozhovory, které neodpovídají pokynům v zadání pro tazatelskou práci. Vážné porušení pokynů či etických pravidel může vést i k ukončení spolupráce s tazatelem. Kombinace postupů kontroly sběru dat je nezbytnou podmínkou kvality sběru dat ve výzkumných šetřeních a přispívá k důvěryhodnosti výzkumů obecně.

Proč potřebujeme osobní údaje a jak s nimi zacházíme?

Osobní údaje respondentů se využijí pro ověření kvality sběru dat a poté jsou tyto údaje odstraněny. Zadavatelům výzkumného projektu jsou poskytována pouze anonymizovaná data, která neobsahují osobní údaje, a lidé v agentuře se vždy ujistí, že identitu respondenta nelze z dat dovodit.

Jak se vybírají respondenti do dotazování?

Tazatel obdrží tak zvaný dotazový úkol, podle kterého musí vybrat ty správné respondenty. Je například nepřípustné opakovaně dotazovat rodinné příslušníky a blízké okolí, tazatel musí sbírat v určeném místě a čase. Dotazování tak může probíhat na veřejném místě nebo v domácnosti. Počet respondentů na jednoho tazatele bývá omezen.

Krátké zprávy

Novela energetického zákona

18. 07. 2023

Novelu EZ umožňující sdílení energií zaznamenala pouze čtvrtina populace. Přes 40 % se ale s problematikou již setkalo. Zájem sdílet…

Inflace plány na dovolenou neohrozí. V létě plánuje cestovat 80 % Čechů

21. 06. 2023

Češi i ostatní Evropané plánují v létě cestovat, inflaci navzdory. Opětovně roste zájem o cestování, zejména do zahraniční. Na popularitě…

Duševní pohoda Čechů v aktuální situaci: Polovina se bojí, že nevyjde s penězi, řada lidí cítí úzkost

25. 05. 2023

Jak dopadá aktuální společenská situace na duševní pohodu Čechů? Dvě třetiny mají obavy z budoucnosti, 54 % se bojí, že nevyjdou…

Zrušíme některý ze státních svátků?

17. 05. 2023

1 499 respondentů ve věku 18 až 65 se zúčastnilo víkendového (5. – 9. 5.) online průzkumu SC&C, který se zaměřoval na otázku zrušení…

S uzavřením části poboček pošty nesouhlasí 58 % Čechů. Polovina lidí navštíví poštu alespoň jednou do měsíce

14. 04. 2023

Proti redukci pobočkové sítě České pošty je 58 procent Čechů, ukázal nejnovější průzkum agentury NMS Market Research. Pro je naopak…

Polovina lidí nezná svého hejtmana!

13. 04. 2023

Situace v jednotlivých krajích je odlišná. V Plzeňském znají hejtmana jen 2 lidé z 10. Nejznámější je naopak primátor Prahy Svoboda.…

Schůzka expertní skupiny GDPR

27. 02. 2023

Ve čtvrtek 23. února 2023 se sešla expertní skupina SIMAR složená z kolegyň a kolegů, kteří mají v členských agenturách na starost…

Výzkum může volat

24. 03. 2022

Vaše možnost vyjádřit se v telefonickém výzkumu je i po novelizaci zákona o elektronické komunikaci zachována.