Osobní dotazování

Jak se zkoumá?

Osobní dotazování

Jedná se o kvantitativní výzkumnou metodu, která se využívá ve společenských vědách (psychologie, sociologie, demografie) a ve výzkumu trhu. Respondent ve výzkumu odpovídá na otázky, které mu čte, případně předloží, tazatel. Nástrojem dotazování může být papírový dotazník či záznamový arch (metoda PAPI), častěji se dnes používá počítač či tablet (metoda CAPI). Na tuto metodu může též navazovat například písemné nebo online dotazování, které respondent, pokud to metodika daného výzkumu dovolí, vyplní sám.

Jak tuto metodu provádíme?

Dotazování provádí tazatelé proškolení odborným týmem výzkumné agentury. Tazatel po úspěšném absolvování školení obdrží tazatelský průkaz. Tazatel vybírá respondenty podle předem určeného klíče a dotazuje podle pokynů agentury. Odpovědi se zaznamenávají do připraveného dotazníku v tabletu nebo počítači, případně do papírového formuláře.

Pro kontrolu práce tazatelů se od respondentů získávají kontaktní údaje pro zpětné ověření, že rozhovor proběhl. Z důvodů kontroly práce tazatelů se rozhovor nebo jeho části obvykle nahrávají. V některých případech se také zaznamená místo dotazování. Tým, který se v agentuře stará o kvalitu práce tazatelů a kvalitu sběru dat, provede pečlivou kontrolu a vyřadí rozhovory, které neodpovídají pokynům v zadání pro tazatelskou práci. Vážné porušení pokynů či etických pravidel může vést i k ukončení spolupráce s tazatelem. Kombinace postupů kontroly sběru dat je nezbytnou podmínkou kvality sběru dat ve výzkumných šetřeních a přispívá k důvěryhodnosti výzkumů obecně.

Proč potřebujeme osobní údaje a jak s nimi zacházíme?

Osobní údaje respondentů se využijí pro ověření kvality sběru dat a poté jsou tyto údaje odstraněny. Zadavatelům výzkumného projektu jsou poskytována pouze anonymizovaná data, která neobsahují osobní údaje, a lidé v agentuře se vždy ujistí, že identitu respondenta nelze z dat dovodit.

Jak se vybírají respondenti do dotazování?

Tazatel obdrží tak zvaný dotazový úkol, podle kterého musí vybrat ty správné respondenty. Je například nepřípustné opakovaně dotazovat rodinné příslušníky a blízké okolí, tazatel musí sbírat v určeném místě a čase. Dotazování tak může probíhat na veřejném místě nebo v domácnosti. Počet respondentů na jednoho tazatele bývá omezen.

Krátké zprávy

Schůzka expertní skupiny GDPR

27. 02. 2023

Ve čtvrtek 23. února 2023 se sešla expertní skupina SIMAR složená z kolegyň a kolegů, kteří mají v členských agenturách na starost…

Výzkum může volat

24. 03. 2022

Vaše možnost vyjádřit se v telefonickém výzkumu je i po novelizaci zákona o elektronické komunikaci zachována.

Mezinárodní den ochrany osobních údajů

01. 02. 2022

V pátek, 28. ledna, si výzkumná komunita připomněla Mezinárodní den ochrany soukromí a osobních údajů. ESOMAR k tomu připravil webcast,…

Unikátní průzkum Nadačního fondu Krok domů v soutěži Research Got Talent

01. 02. 2022

Mladí čeští výzkumníci se v letošním roce opět zapojili do mezinárodní soutěže Research Got Talent. Jedná se o soutěž organizovanou…

Oslavili jsme Mezinárodní výzkumný den

07. 05. 2021

Ve čtvrtek 6. května jsme společným online setkáním oslavili Mezinárodní výzkumný den. Tato událost je každoročně iniciována asociací…

Jak se dělají volební výzkumy v pořadu 90´ na ČT24

14. 04. 2021

V úterý 13. dubna se pořad 90´na ČT 24 věnoval problematice volebních výzkumů.

Káva o čtvrté o výzkumech trhu a veřejného mínění

01. 04. 2021

Ve středu 31. března si moderátorka pořadu Káva o čtvrté Patricie Strouhalová povídala s výkonnou ředitelkou SIMAR Hanou Huntovou…

Výzkum spolupracuje s iniciativou Cesta ven

16. 02. 2021

Lidé z výzkumného oboru podporují iniciativu Cesta ven a aktivně se zapojili do přípravy komunikace, která chce podpořit co nejúspěšnější…