Skupinové diskuse

Jak se zkoumá?

Skupinové diskuse

Jedná se o jednu z nejběžnějších metod získávání dat v kvalitativním výzkumu. Kvalitativní výzkum si klade za cíl hlouběji pochopit určitou problematiku, hledá odpovědi na otázku proč spíše než kolik. Používá se často v sociologii a psychologii i ve výzkumu trhu. Diskuse řízené moderátorem/moderátorkou se obvykle účastní menší skupina lidí.

Jak se tato metoda provádí

Metoda spočívá v moderované diskusi, ve které skupina vybraných respondentů sděluje své postoje a názory. Ve skupině je nejčastěji 6-8 osob a zkušený moderátor, který - podle připraveného scénáře - vede dialog s účastníky skupinové diskuse.

Jak se vybírají respondenti do dotazování

Respondenti jsou náhodně vybráni tak, aby splňovali určité charakteristiky, například měli, nebo naopak neměli zkušenosti s určitým výrobkem či službou a svým demografickým profilem odpovídali určité cílové skupině. V kvalitních výzkumech není povoleno, aby se skupinových diskusí účastnili respondenti příliš často, povolena je účast jednou za 6 měsíců.

Jak se zachází s osobními údaji

Průběh skupinové diskuse se zaznamenává. Nahrávku využije výzkumný tým pro zpracování výzkumné zprávy. Často si nahrávku skupinové diskuse pro inspiraci zhlédne i zadavatel výzkumu. Nahrávka se poté, v určeném časovém odstupu, odstraní. V průběhu rozhovoru se moderátor snaží pokud možno skrýt identitu respondenta, oslovuje například respondenty pouze křestními jmény. Ve výzkumné zprávě jsou respondenti označeni pouze jmény fiktivními a identita jednotlivce je skryta. Přesné informace o způsobu zpracování údajů a délce jejich uchování sdělí agentura účastníkům diskuse před zahájením výzkumu.

Účastníkům skupinových diskusí se často vyplácí odměna. Výzkumná agentura má proto zákonnou povinnost evidovat vyplacení částky a ve lhůtě určené zákonem o účetnictvím uchová nezbytné údaje respondenta.

Krátké zprávy

Oslavili jsme Mezinárodní výzkumný den

07. 05. 2021

Ve čtvrtek 6. května jsme společným online setkáním oslavili Mezinárodní výzkumný den. Tato událost je každoročně iniciována asociací…

Jak se dělají volební výzkumy v pořadu 90´ na ČT24

14. 04. 2021

V úterý 13. dubna se pořad 90´na ČT 24 věnoval problematice volebních výzkumů.

Káva o čtvrté o výzkumech trhu a veřejného mínění

01. 04. 2021

Ve středu 31. března si moderátorka pořadu Káva o čtvrté Patricie Strouhalová povídala s výkonnou ředitelkou SIMAR Hanou Huntovou…

Výzkum spolupracuje s iniciativou Cesta ven

16. 02. 2021

Lidé z výzkumného oboru podporují iniciativu Cesta ven a aktivně se zapojili do přípravy komunikace, která chce podpořit co nejúspěšnější…

Kvalitativní výzkum běží online

02. 11. 2020

S ohledem na probíhající druhou vlnou pandemie koronaviru se výzkumné projekty realizují především v online prostředí. Pokročilé…

Osobní dotazování bezpečně pokračuje i na podzim

10. 09. 2020

Agentury sdružené v SIMAR si stanovily pravidla bezpečného a šetrného dotazování (CAPI).

Osobní dotazování je zpět!

29. 05. 2020

Výzkumné agentury se po koronavirové pandemii vrací k osobnímu dotazování.

Doporučení SIMAR k realizaci výzkumných šetření platná od 17. května 2020

17. 05. 2020

V souvislosti s rozvolňováním vládních opatření proti koronaviru se realizace výzkumných šetření, samozřejmě s potřebnou opatrnosti,…