Skupinové diskuse

Jak se zkoumá?

Skupinové diskuse

Jedná se o jednu z nejběžnějších metod získávání dat v kvalitativním výzkumu. Kvalitativní výzkum si klade za cíl hlouběji pochopit určitou problematiku, hledá odpovědi na otázku proč spíše než kolik. Používá se často v sociologii a psychologii i ve výzkumu trhu. Diskuse řízené moderátorem/moderátorkou se obvykle účastní menší skupina lidí.

Jak se tato metoda provádí

Metoda spočívá v moderované diskusi, ve které skupina vybraných respondentů sděluje své postoje a názory. Ve skupině je nejčastěji 6-8 osob a zkušený moderátor, který - podle připraveného scénáře - vede dialog s účastníky skupinové diskuse.

Jak se vybírají respondenti do dotazování

Respondenti jsou náhodně vybráni tak, aby splňovali určité charakteristiky, například měli, nebo naopak neměli zkušenosti s určitým výrobkem či službou a svým demografickým profilem odpovídali určité cílové skupině. V kvalitních výzkumech není povoleno, aby se skupinových diskusí účastnili respondenti příliš často, povolena je účast jednou za 6 měsíců.

Jak se zachází s osobními údaji

Průběh skupinové diskuse se zaznamenává. Nahrávku využije výzkumný tým pro zpracování výzkumné zprávy. Často si nahrávku skupinové diskuse pro inspiraci zhlédne i zadavatel výzkumu. Nahrávka se poté, v určeném časovém odstupu, odstraní. V průběhu rozhovoru se moderátor snaží pokud možno skrýt identitu respondenta, oslovuje například respondenty pouze křestními jmény. Ve výzkumné zprávě jsou respondenti označeni pouze jmény fiktivními a identita jednotlivce je skryta. Přesné informace o způsobu zpracování údajů a délce jejich uchování sdělí agentura účastníkům diskuse před zahájením výzkumu.

Účastníkům skupinových diskusí se často vyplácí odměna. Výzkumná agentura má proto zákonnou povinnost evidovat vyplacení částky a ve lhůtě určené zákonem o účetnictvím uchová nezbytné údaje respondenta.

Krátké zprávy

Díky respondentům měníme věci k lepšímu

18. 07. 2024

Připravili jsme 14 unikátních případových studií, které jsou součástí probíhající iniciativy PRO VÝZKUM členů Sdružení agentur pro…

Podíl osob vnímajících diskriminaci je alarmující

04. 07. 2024

Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že více než čtvrtina zaměstnanců má šéfa, který diskriminuje zaměstnance. Ačkoli diskriminaci…

Češi a umělá inteligence: roste využívání, obezřetný postoj přetrvává

24. 06. 2024

V české populaci roste využívání platforem umělé inteligence. ChatGPT vyzkoušela třetina populace, častěji se využívá při pracovních…

Vnímání elektroaut zůstává v Česku rozporuplné

11. 06. 2024

Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že názory veřejnosti na elektroauta jsou spojené s řadou obav, nicméně lidé uznávají i jejich…

Muzea navštěvuje pětina Čechů aspoň jednou za čtvrt roku, z témat nejvíce láká historie, kulturní bohatství ČR a příroda

29. 05. 2024

V současné době probíhá po celém Česku Festival muzejních nocí a veřejnosti se tak řada muzeí a galerií otvírá zdarma, často i se…

Běžný člověk neovlivní dění ve společnosti, míní třetina Čechů. Co se děje v ČR, zajímá skoro tři čtvrtiny lidí

06. 05. 2024

O tom, že má smysl, aby se běžný člověk zapojoval do veřejného dění, je alespoň do určité míry přesvědčeno 44 % českých občanů. Téměř…

Knihy čte aspoň jednou týdně třetina lidí, dvě pětiny čtenářů ale nejsou spokojeny se svým časem na čtení

28. 03. 2024

Březen je měsíc knihy, což nabízí ideální příležitost podívat se na data o českých čtenářích. Poslouží k tomu první díl výzkumné…

Přes porodní bolesti má nový systém přihlášek na střední školy mezi lidmi podporu

22. 02. 2024

Přes počáteční potíže se systémem elektronických přihlášek na střední školy tomuto způsobu přihlašování většina lidí fandí. Jak zjistil…