Inflace plány na dovolenou neohrozí. V létě plánuje cestovat 80 % Čechů

21. 06. 2023

Češi i ostatní Evropané plánují v létě cestovat, inflaci navzdory. Opětovně roste zájem o cestování, zejména do zahraniční. Na popularitě získává „workation“, tedy práce z dovolené. Ukázal to výzkum Holiday Barometer monitorující cestovatelské návyky a preference mezi 15 000+ respondenty napříč 15 zeměmi.

  • Hlavní zjištění

    • Inflace a ekonomické důvody představují největší obavu cestovatelů napříč všemi zeměmi. Nahradila tak obavy z covidu, které dominovaly v minulých letech.
    • Letní dovolená přesto zůstává nedotknutelná. Plánuje na ní vyrazit 80 % Čechů, což je o 7procentních bodů více než loni. Rostoucí zájem o dovolenou je i v ostatních evropských zemích (75 %, růst o čtyři procentní body, p. b.; nejvíce od roku 2011). Trend je silnější v Evropě než v Americe, kde zatím nedosahuje před-covidové úrovně.
    • Kvůli rostoucím nákladům plánují lidé drobné ústupky (například levnější ubytování, last moment), krátit dovolenou ale spíše neplánují.
    • Vrací se důvěra, 63 % evropských cestovatelů si rezervuje dovolenou více než 2 měsíce předem.
    • Vliv covidu na trvalou změnu cestovatelských návyků se neprojevil.

    Trendy

    • „Workation“ (work + vacation), tedy stírání hranic mezi prací a dovolenou, získává mezi Evropany na popularitě. Téměř 28 % ekonomicky aktivních plánuje z dovolené pracovat. V USA je tento podíl vyšší (36 %).
    • udržitelné cestování by lidé měli zájem, zatím se to však nepropisuje do výraznější změny chování (tzv. say-do-gap). 
    • Dva ze tří Evropanů uvádí, že by rádi změnili způsob dopravy, aby snížili uhlíkovou stopu. Na druhou stranu téměř dvojnásobek lidí plánuje leteckou dovolenou oproti roku 2021 (37 %, v roce 2021 22 %).
    • Vliv na životní prostředí hraje jen marginální roli při výběru dopravy na dovolenou (9 % oproti pohodlí s 64 %).

    Jak cestují Češi?

    • Na letní dovolenou plánuje vyrazit 80 % Čechů (+7 p. b.).
    • 39 % plánuje vyrazit na tuzemskou dovolenou (-7 p. b.), 63 % plánuje dovolenou v zahraničí (+10 p. b.). 
    • Nejpopulárnější zahraniční destinace jsou SlovenskoChorvatskoItálie Řecko.
    • Roste rozpočet na dovolenou, což reflektuje i rostoucí inflaci. Průměrná plánovaná útrata je 30 548 Kč (+ 11 p. b.). 
    • Kvůli vysoké inflaci plánuje 32 % Čechů hledat levnější ubytováníčtvrtina levnější dopravu nebo last moment nabídky, pětina bude šetřit na jídle aktivitách či zvolí bližší destinaci.
    • Na dovolenou pojedou nejčastěji autem (53 %, - 7 p. b.), případně letecky (33 %, + 6 p. b.).
    • Ubytování plánují nejčastěji v hotelu (49 %), případně penzionu (32 %).

     

    O výzkumu:

    Výzkum Holiday Barometer dlouhodobě monitoruje cestovatelské plány a preference. Probíhal online na přelomu března a dubna 2023 v 15 zemích: Evropa (Belgie, Česká republika, Francie, Itálie, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko, Velká Británie), USA, Kanada, Austrálie, Malajsie. V každé zemi byl dotázán vzorek 1 000 respondentů starších 18 let. Zadavatelem je Europ Assistance.


    V případě zájmu o detailní výsledky kontaktujte, prosím, Markétu Kneblíkovou z Ipsosu (marketa.kneblikova@ipsos.com).

    Více podrobností naleznete zde.

Krátké zprávy

Certifikace PRO VÝZKUM

13. 02. 2024

Agentury se zavazují dodržovat výzkumné desatero ochrany osobních údajů a od roku 2024 také principy obsažené v pravidlech dotazníku…

Sdružení SIMAR spouští kampaň "Dotazník na pohodu" pro šťastné respondenty a kvalitní a šťastná data

26. 01. 2024

V rámci oborové iniciativy v projektu "PRO VÝZKUM" s radostí oznamuje sdružení SIMAR spuštění projektu zaměřeného na spokojenost…

Korespondenční volba má větší podporu u mladých a vysokoškolsky vzdělaných.

18. 01. 2024

Korespondenční volbě je nakloněna téměř polovina Čechů. Téměř pětině to je naopak jedno a nepovažují tak pravděpodobně téma za důležité.

SIMAR v roce 2024: děkujeme za 30 let spolupráce

05. 01. 2024

S novým rokem 2024 přicházíme s radostným oznámením – SIMAR letos oslaví 30 let působení v oblasti výzkumu trhu, veřejného mínění…

Petr Pavel zlepšuje náhled na funkci prezidenta.

07. 12. 2023

Bývalí prezidentští kandidáti mohou zvýšit zájem o evropské volby.

Děti ve věku 12–13 let komunikují s vrstevníky hlavně online, ze sítí tráví čas hlavně na TikToku, říká studie Děti a nová média

29. 11. 2023

Dětský svět v dnešní době do velké míry ovlivňují média a technologie, což se odráží na způsobech jejich trávení volného času, možnostech…

Češi se otevírají umělé inteligenci. Roste počet lidí, kteří si vyzkoušeli ChatGPT, třetina očekává vliv na své zaměstnání

15. 11. 2023

Pětina obyvatel České republiky již vyzkoušela systém na bázi umělé inteligence ChatGPT, užitečným ho pak shledává 7 z 10 z nich.…

Absence léků v českých lékárnách

13. 11. 2023

Český národní panel je součástí společnosti European National Panels, která sdružuje panely v 6 evropských zemích (České republice,…