Jak a proč se ve výzkumu trhu používá náhodné generování čísel?

17. 08. 2019

Asi jste se již setkali s telefonátem, kdy na druhém konci hovoří milý hlas o průzkumu trhu. Napadlo Vás někdy, odkud výzkumné agentury získávají kontakty? Pokud nejde o specifický průzkum, kdy databázi poskytuje zadavatel průzkumu, zdrojem kontaktů je náhodné generování telefonních čísel.

Proč výzkumné agentury náhodně generovaná čísla využívají?

Pro kvalitně provedený průzkum je nutné zajistit náhodný výběr respondentů. Členským agenturám SIMAR nikdy nejde o zjištění, jak se oslovený respondent jmenuje, vnucení nějakého výrobku nebo zjištění jakýchkoli dalších osobních údajů. Náhodné generování čísel agenturám umožňuje oslovit jakéhokoli majitele telefonního čísla se stejnou pravděpodobností, což je pro práci s agregovanými daty klíčové. Účast v průzkumu je vždy dobrovolná a anonymní. Určitě také existují lidé, kteří nezvedají neznámá telefonní čísla.  Stoprocentní náhodnost tedy nelze zajistit žádným typem výběru, nicméně pomocí náhodného generování telefonních čísel se k ní věrohodně blížíme.

Alternativa ve využití tematických databází od zprostředkovatelů zvyšuje výběrové chyby, což je pro obor výzkumu trhu nežádoucí. Proto agentury nevyužívají databáze zakoupené od zprostředkovatelů, nebo jen ve velmi omezeném rozsahu.

Jak takové generování funguje?

Náhodné generování telefonních čísel řídí počítač. Není pro něj problém během několika vteřin vygenerovat dávku několika set tisíců číselných kombinací. Postupuje tak, že k známé předvolbě mobilního operátora přiřadí náhodnou kombinaci šesticiferných čísel.

3 největší operátoři mají asi 35 předvoleb.

Virtuální mobilní operátoři jich mají zhruba polovinu.

Samotné generování probíhá tak, že se počítači zadá příkaz na kombinaci známé předvolby operátora s dalšími náhodnými čísly tak, aby délka čísla byla přesně na 9 pozic.

Počítač zároveň hlídá, aby nevygeneroval čísla duplicitně, a kontroluje je vůči seznamu blokovaných čísel, které členské agentury SIMAR budují.

Jistě vás napadne, že tímto způsobem vygenerujeme mnoho čísel, která neexistují. To je pravda, nicméně digitální současnost se s tímto vyrovná pomocí telefonních ústředen. Vytáčení telefonních čísel ve velkých telefonických studiích neřídí lidé, ale počítače. Neexistující čísla vyřadí v řádu vteřin.

Jak to vypadá v praxi? 45 ze 100 vygenerovaných čísel neexistuje, 30 oslovených hovor nikdy nezvedne, zbývajících 25 jsou dostupní a tam teprve může dojít k interakci mezi tazatelem a respondentem a v úspěšném případě proběhne výzkumný rozhovor.

Autor: Pavel Čejka, Data Collect s.r.o., e-mail: pavel.cejka@datacollect.cz, tel. 731 403 556

Krátké zprávy

Díky respondentům měníme věci k lepšímu

18. 07. 2024

Připravili jsme 14 unikátních případových studií, které jsou součástí probíhající iniciativy PRO VÝZKUM členů Sdružení agentur pro…

Podíl osob vnímajících diskriminaci je alarmující

04. 07. 2024

Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že více než čtvrtina zaměstnanců má šéfa, který diskriminuje zaměstnance. Ačkoli diskriminaci…

Češi a umělá inteligence: roste využívání, obezřetný postoj přetrvává

24. 06. 2024

V české populaci roste využívání platforem umělé inteligence. ChatGPT vyzkoušela třetina populace, častěji se využívá při pracovních…

Vnímání elektroaut zůstává v Česku rozporuplné

11. 06. 2024

Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že názory veřejnosti na elektroauta jsou spojené s řadou obav, nicméně lidé uznávají i jejich…

Muzea navštěvuje pětina Čechů aspoň jednou za čtvrt roku, z témat nejvíce láká historie, kulturní bohatství ČR a příroda

29. 05. 2024

V současné době probíhá po celém Česku Festival muzejních nocí a veřejnosti se tak řada muzeí a galerií otvírá zdarma, často i se…

Běžný člověk neovlivní dění ve společnosti, míní třetina Čechů. Co se děje v ČR, zajímá skoro tři čtvrtiny lidí

06. 05. 2024

O tom, že má smysl, aby se běžný člověk zapojoval do veřejného dění, je alespoň do určité míry přesvědčeno 44 % českých občanů. Téměř…

Knihy čte aspoň jednou týdně třetina lidí, dvě pětiny čtenářů ale nejsou spokojeny se svým časem na čtení

28. 03. 2024

Březen je měsíc knihy, což nabízí ideální příležitost podívat se na data o českých čtenářích. Poslouží k tomu první díl výzkumné…

Přes porodní bolesti má nový systém přihlášek na střední školy mezi lidmi podporu

22. 02. 2024

Přes počáteční potíže se systémem elektronických přihlášek na střední školy tomuto způsobu přihlašování většina lidí fandí. Jak zjistil…