Knihy čte aspoň jednou týdně třetina lidí, dvě pětiny čtenářů ale nejsou spokojeny se svým časem na čtení

28. 03. 2024

Březen je měsíc knihy, což nabízí ideální příležitost podívat se na data o českých čtenářích. Poslouží k tomu první díl výzkumné série Kulturní Česko zaměřený na čtení a sledování knižního trhu od ResSOLUTION Group. Jeho výsledky poukazují na to, že čtenářů v české populaci nenajdeme zrovna málo, ale řadě lidí ke čtení chybí návyk, a proto po knihách sáhnou spíše výjimečně nebo vůbec. S časem, který mají na čtení, nejsou aktuálně spokojeny dvě pětiny čtenářů.

Výzkum provedla výzkumná agentura ResSOLUTION Group v únoru 2024 metodou online sběru dat. Zúčastnila se ho pětistovka internetových respondentů z Českého národního panelu starších 15 let.

Data doplňuje žebříček monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, dle kterého loni největší objem inzerce v segmentu prodejců knih umístila značka LUXOR.

Pravidelných čtenářů, které jsme pro účely interpretace výzkumných dat definovali jako ty, kteří otevřou tištěnou nebo elektronickou knihu pro vlastní potěšení alespoň jednou týdně, je v české (internetové) populaci zhruba třetina. Větší podíl jich najdeme mezi ženami (41 %) než mezi muži (27 %) a také mezi respondenty nad 34 let, spíše než mezi mladšími ročníky. Dalších 17 % dotázaných čte alespoň jednou měsíčně a 16 % méně často. Každý pátý Čech je pak čistě příležitostným čtenářem, což znamená, že kniha mu dělá společníka například na dovolené nebo při nemoci. Pouhých 14 % lidí však nečte vůbec.

Čas na čtení

To, že podíl pravidelných čtenářů tištěných a elektronických knih momentálně nepřekračuje 34 %, nutně neznamená, že ostatní čtení zajímá méně, nebo že se z nich nemůžou stát silnější čtenáři. Velkou roli totiž zjevně hraje čas: že nejsou spokojeni s tím, kolik ho aktuálně na čtení mají, odpověděly dvě pětiny respondentů (kteří čtou alespoň někdy). Těch, kteří jsou s dobou strávenou s knihami momentálně spokojení, je v internetové populaci 36 %.

Téma a autor jako rozhodující faktor při výběru knih

Další zkoumanou otázkou v průzkumu ResSOLUTION Group bylo, podle čeho si lidé (resp. ti, kteří čtou alespoň občas) nejčastěji vybírají knihy ke čtení. Nejsilnějším lákadlem je podle výsledků téma knihy, o kterém se chtějí něco dozvědět (rozhoduje se podle toho 41 % dotázaných). Téma, které je atraktivní nebo jim blízké, je u budoucí knihy důležité pro 34 % a autor knihy pro 32 %.

Zajímavé je ale podívat se u otázky na výběr knih ke čtení i na roli názorů jiných lidí. Na doporučení blízkého okolí dá například docela podstatná část čtenářů, a sice 31 %. Recenze či hodnocení čtenářů v online databázích či na e-shopech jsou zase o něco silnějším motivátorem (12 %) než recenze odborníků (6 %). Jen malé procento se o knihách k přečtení rozhoduje podle doporučení v knihkupectví či knihovně (4 %) nebo podle doporučení známých osobností či influencerů (4 %). Právě influenceři jsou nicméně silnějším motivátorem pro nejmladší generaci.

Pro pětinu z těch, kteří čtou alespoň občas, je určující i to, že knihu obdrželi jako dárekObal knihy či celková grafika je při rozhodování klíčová u 9 % dotázaných.

Sledování novinek na trhu


Informace o knihách, které nově vycházejí, aktivně vyhledávají více než dvě pětiny alespoň občasných čtenářů, přičemž 6 % to dělá často a 37 % občas. Více se o dění na trhu s knižními novinkami zajímají opět ženy a respondenti s vyšším dosaženým vzděláním.

Inzerce prodejců knih

Podle dat Ad Intel společnosti Nielsen v segmentu prodejců knih za rok 2023 nejvíce inzerovala značka LUXOR s ceníkovou hodnotou* reklamního prostoru 27 milionů Kč. Druhý největší objem inzerce umístila značka KNIHY DOBROVSKÝ a třetí značka KNIHCENTRUM.CZ.

*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).


Kontakt:

Krátké zprávy

Připomínáme Den ochrany osobních údajů a kampaň PRO VÝZKUM

28. 01. 2025

Na počátku roku si vždy připomínáme důležitost ochrany osobních údajů - zásadní povinnost pro všechny ve výzkumu trhu, sociologickém…

Klesá zájem o pravidelné zprávy, ani zpravodajské aplikace netáhnou. Poslech podcastů zůstává stabilní

20. 01. 2025

Výsledky volně prodejné studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace agentury ResSOLUTION Group poukazují na zásadní pokles…

Práce v 67 letech? Pouze čtvrtina pracujících si to dokáže představit

18. 12. 2024

Horní věková hranice pro odchod do penze byla stanovena na 67 let (pro narozené v roce 1989 a později). Je to pro Čechy akceptovatelné…

Jinou půjčku než hypotéku má skoro čtvrtina lidí. Mladé často zláká nabídka banky, starší pomáhají rodině

13. 11. 2024

V Česku je aktuálně skoro čtvrtina lidí, kteří splácejí nějakou peněžní půjčku (vyjma hypoték) nebo spotřebitelský úvěr. ResSOLUTION…

Generace Y je velkorysá vůči starším, generace Z přináší naději pro planetu

30. 10. 2024

Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že pohled generací na sebe samotné se do velké míry kryje s tím, jak je vidí ostatní. Ve všech…

Podle Čechů mají na rozvoj poruchy příjmu potravy vliv zejména vrstevníci

17. 10. 2024

Data Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) ukazují rostoucí trend v počtu lidí, kterým byla v česku diagnostikována…

4 z 10 mladých Čechů v posledním roce absentovali v práci kvůli stresu

10. 10. 2024

U příležitosti Světového dne duševního zdraví, který připadá na 10. října 2024, realizoval Ipsos mezinárodní výzkum o vnímání duševního…

Vodík technologií budoucnosti? Češi ho chtějí, ale mají obavy a málo informací

26. 09. 2024

Vodík by mohl v budoucnu najít své široké uplatnění v mnoha různých odvětvích, ale jeho využívání je zatím v plenkách. Šetření výzkumné…