Prohlášení k e-mailům Institutu turistiky a zdraví vybízejícím k účasti ve výzkumu

23. 08. 2019

Varování: Existují firmy, které se pod záminkou toho, že realizují výzkum, snaží z lidí vylákat osobní údaje. Svou aktivitu dále přímo spojují s marketingovými nabídkami a prodejem služeb či výrobků, někdy dokonce dochází k podvodnému jednání. Od takových aktivit se ve skutečném výzkumu důrazně distancujeme.

E-mail podepsaný "Kolektiv Geoplus" z e-mailové adresy s názvem Kancelář sponzorované turistiky zve v roce 2019 k účasti na "Výzkumu turistických preferencí". Jako odměnu nabízí účastníkům ubytovací vouchery zdarma. Níže v zápatí e-mailu je sdělení, že za přípravu voucheru je účtováno 410 Kč a dále jsou hrazeny blíže nespecifikované stravovací sazby. Že se skutečně o žádnou výhru nejedná a vše je spíše podvod, si můžete přečíst tento příklad na blogu pana Matějů. Velmi srozumitelně tuto problematiku zpracovává také slovenský server zaměřující se na odhalování hoaxů, hoax.sk. E-maily identifikuje opět jako podvodné. V současnosti si podobným principem počíná uskupení na internetové adrese geoplus.com s kontaktní adresou na společnost Universo Sp. z o.o a emitentem voucherů TLG Travel Group LLC z USA. 

Již nejasnost v e-mailové adrese, jménu firmy a doméně, na kterou výzkum při vyplňování přesměrovává, by ostražitého člověka měla varovat. Stejně jako nepřiměřený slib ubytování "zdarma" za vyplnění několikaminutové ankety. 

 

Podobné aktivity byly zachyceny již od roku 2001, firma svůj název a texty e-mailů různým způsobem obměňuje. Ve všech případech se jedná o vouchery společnosti údajně se sídlem v USA (například je používáno jméno firmy TLG Travel Group, LLC a nedohledatelné sdružení Eurorest. Internetové domény, na které e-maily odkazují, jsou podle serveru Měšec.cz ve vlastnictví polské společnosti COMPOSYS GROUP SP. Z O.O. O pátrání po této firmě a jejích obchodních praktikách se pokusili novináři internetového magazínu měšec.cz, V článku se mimo jiné dočtete, že povinné stravovací sazby převyšují cenu ubytování v hotelu, o žádnou odměnu či slevu se tedy nejedná. 

Své zkušenosti popsala výstižně i jedna diskutérka na emimino:

V roce 2013 novináři z internetového deníku e15.cz informovali o podobných praktikách.  Opět se jedná o polskou firmu. E-maily rozesílala firma, která se identifikovala jako EPPRIT a zmiňovala šeky EUREST, e-maily byly rozesílány z domény Omnigeo.cz vlastněné společností Universo. A e15.cz opět dochází ke stejnému závěru jako měšec před více než deseti lety: jedná se o klamavou reklamu a podvod, nikoliv o výzkum. 

Doporučujeme účastníkům výzkumů vždy pečlivě zkontrolovat, zda je výzkumná agentura členem iniciativy PRO VÝZKUM. Namístě je vždy také ostražitost při vyplňování údajů online. Dotazník výzkumné agentury vždy chodí z identifkovatelné adresy, jasně sděluje identitu výzkumné agentury a nikdy po respondentech výzkumu nežádá jakoukoliv platbu. 

Krátké zprávy

Agentury SIMAR jsou PRO VÝZKUM

19. 09. 2019

K iniciativě PRO VÝZKUM, kterou odstartovalo sdružení SIMAR 1. září, se připojily všechny členské agentury.

PRO VÝZKUM v České televizi

11. 09. 2019

Podívejte se na rozhovor o iniciativě PRO VÝZKUM s výkonnou ředitelkou SIMAR Hanou Huntovou, který byl vysílán 9. září v pořadu České…

Iniciativa PRO VÝZKUM startuje

01. 09. 2019

Jedná se o veřejně prospěšnou aktivitu výzkumníků působících v prověřených agenturách pro výzkum trhu a veřejného mínění, která si…

SIMAR je PRO VÝZKUM

27. 08. 2019

SIMAR startuje iniciativu PRO VÝZKUM

Jak se zkoumá: osobní dotazování

26. 08. 2019

Přečtěte si podrobnosti o tom, jak se realizuje osobní dotazování a jakým způsobem při takovém dotazování nakládáme s osobními údaji…

Prohlášení k e-mailům Institutu turistiky a zdraví vybízejícím k účasti ve výzkumu

23. 08. 2019

Varování: Existují firmy, které se pod záminkou toho, že realizují výzkum, snaží z lidí vylákat osobní údaje. Svou aktivitu dále…

Poznáváme díky výzkumu: Výzkum zaměřený na chudobu a exekuce

21. 08. 2019

Výzkum zaměřený na demokratické hodnoty, občanskou participaci, zázemí dotázaných ve spojení s finančními problémy, životní styl,…

Jak a proč se ve výzkumu trhu používá náhodné generování čísel?

17. 08. 2019

Asi jste se již setkali s telefonátem, kdy na druhém konci hovoří milý hlas o průzkumu trhu. Napadlo Vás někdy, odkud výzkumné agentury…