Kvalitativní výzkum běží online

02. 11. 2020

S ohledem na probíhající druhou vlnou pandemie koronaviru se výzkumné projekty realizují především v online prostředí. Pokročilé technologie, umožňující sběr bez přímého kontaktu s respondentem, jsou u nás i ve světě již delší dobu zaběhnuté, na online se adaptovaly metody a techniky kvalitativního i kvantitativního výzkumu.

Týmy ve výzkumných agenturách jsou na tuto skutečnost připraveny, například v kvalitativním výzkumu se probíhají webcam groups, čili alternativa klasických skupinových diskusí. Respondenti se do skupiny připojují prostřednictvím různých softwarových platforem na svém počítači či podobném zařízení. Takové technologie jsou dnes dostupné v širší populaci, doba přiměla k aktivnímu využití různých komunikačních nástrojů i ty, kteří je dříve z různých důvodů odmítali. 

Více se také využívají tzv. chat groups, kdy jsou zaznamenávány textové odpovědi respondentů na dotazy moderátora. Účastníci dalších výzkumných projektů rovněž mohou vyplňovat online deníčky, zaznamenávat tak v delším časovém horizontu svou zkušenost s danou službou či produktem a dokumentovat svůj rozhodovací proces. Nebo se mohou stát členy online komunity, dělit se o své názory a vztah k danému výrobku, službě či značce a třeba uplatnit svou kreativitu při plnění zadaných úkolů. Prostřednictvím přístupu zvaného mobilní etnografie pak mohou respondenti umožnit výzkumníkům například virtuální návštěvu své domácnosti a sdílet své názory a zvyklosti.

Takové metody byly již v minulosti běžné, jejich využití v současné době je samozřejmě častější. Například v USA kvalitativní metody online převažovaly nad klasickými již v roce 2019 a v Evropě se digitální platformy uplatnily téměř ve čtvrtině realizovaných projektů. Předpokládáme tedy, že nastalá situace tento trend pouze urychlila a moderní digitalizované metody s námi zůstanou ve větší míře i v budoucnosti. Napomáhá tomu také rozšíření nových technologií v populaci; výzkumníci většinou využívají různé webové či mobilní platformy. Pro některé není ani nutný počítač, postačí Vám tablet či chytrý telefon a připojení k internetu.

Hana Huntová, výkonná ředitelka SIMAR k tomu říká: „Není třeba mít z ničeho obavy. Účastnit se kvalitativního výzkumu můžete i nyní, a to z bezpečí svého domova. Při takových výzkumech samozřejmě platí stejná pravidla ochrany osobních údajů jako u ostatních výzkumů. Výzkumníci dodržují výzkumné Desatero a dbají na bezpečí a pohodu respondentů."

Výzkumné agentury vždy rády ocení spolupráci s respondenty, kteří jsou komunikativní a rádi se s nimi podělí o své zkušenosti či poskytnou zpětnou vazbu. Více informací získáte u výzkumných agentur, zapojených do iniciativy PRO VÝZKUM.

Krátké zprávy

Kvalitativní výzkum běží online

02. 11. 2020

S ohledem na probíhající druhou vlnou pandemie koronaviru se výzkumné projekty realizují především v online prostředí. Pokročilé…

Osobní dotazování bezpečně pokračuje i na podzim

10. 09. 2020

Agentury sdružené v SIMAR si stanovily pravidla bezpečného a šetrného dotazování (CAPI).

Osobní dotazování je zpět!

29. 05. 2020

Výzkumné agentury se po koronavirové pandemii vrací k osobnímu dotazování.

Doporučení SIMAR k realizaci výzkumných šetření platná od 17. května 2020

17. 05. 2020

V souvislosti s rozvolňováním vládních opatření proti koronaviru se realizace výzkumných šetření, samozřejmě s potřebnou opatrnosti,…

Příjemný je každý, kdo mne nevyhodí

13. 05. 2020

Příjemný je každý, kdo mne nevyhodí. Řekla mi v rozhovoru tazatelka STEM/MARK paní Venuše Růdlová. Povídaly jsme si po telefonu.…

Tam „venku“ je každý tazatel sám za sebe

10. 05. 2020

S paní Helenou Dvořákovou, zkušenou tazatelkou pro osobní dotazování ve společnosti STEM/MARK, jsem si domluvila telefonický rozhovor.…

Vyjádření Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR k situaci s epidemií nové formy koronaviru

13. 03. 2020

Výzkumné projekty se nezastaví, zkoumat budeme dál, jen mnozí z nás teď pracují trochu jiným způsobem, ale naplno. Stojíme si za…

Agentury SIMAR jsou PRO VÝZKUM

19. 09. 2019

K iniciativě PRO VÝZKUM, kterou odstartovalo sdružení SIMAR 1. září, se připojily všechny členské agentury.