Dotazník na pohodu

Doporučení pro získání kvalitních dat a spokojených respondentů.

 

  • Při tvorbě dotazníku využijte odborníka

Kvalitní dotazník obsahuje stimulující, srozumitelné a jednoznačné otázky, vhodně formulované s ohledem na cílovou skupinu výzkumu. Odborník dokáže vytvořit dotazovací nástroj, který je vstřícný k respondentům a vhodně je zapojí. Schopnost připravit dotazník tak, abychom porozuměli potřebám lidí, vyžaduje talent, odbornost, zkušenost a praxí vybudovanou pokoru.

  • Ulehčete lidem odpovídání

Témata dotazování strukturujte v logické posloupnosti, dbejte na vizuální a obsahovou ergonomii dotazníku. Proveďte pečlivou korekturu textu. Přizpůsobte dotazník různým platformám a zařízením. Otázky vedoucí k vyřazení respondenta zařaďte hned na úvod. Zohledněte potřeby různých skupin respondentů, umožněte zvětšení textu, jednoduchou navigaci, návrat a opravy.

  • Hlídejte délku dotazování

Čas, který respondent stráví dotazováním, je drahocenný. V dlouhém dotazníku lidé ztrácejí pozornost a klesá kvalita odpovědí. Sledujte délku dotazníku v závislosti na dotazovací metodě a tématu výzkumu. Redukujte otázky, které nejsou klíčové pro cíl výzkumu. Vyřešte lépe místa v dotazníku, při kterých respondenti obvykle předčasně ukončí dotazování.

  • Otestujte dotazník před spuštěním

Ponechte si dostatečný čas na tvorbu dotazníku. Zkuste si dotazník vyplnit sami, požádejte o zpětnou vazbu někoho, kdo nebyl součástí týmu při jeho tvorbě; odstup je důležitý. Poté dotazník otestujte na malém vzorku respondentů, vyhodnoťte zpětnou vazbu a teprve poté pusťte dotazník do terénu.

  • Vyhodnocujte spokojenost s dotazníkem

Pravidelně vyhodnocujte kvalitu dotazníků. Například monitorujte procento respondentů, kteří opustili dotazování předčasně, a hodnoty spokojenosti s dotazníkem. Porovnávejte hodnocení s minulými dotazníky a dotazníky jiných projektů. Stanovte si pravidelný proces zpětné vazby pro designery nových dotazníků.

  • Ukazujte respondentům, proč odpovídali

Poděkujte respondentům. Vysvětlete jim, že jejich zpětná vazba pomůže. Buďte co nejvíce konkrétní. Publikujte výstupy výzkumu a pokud je to možné, ukažte, co se na základě jejich zpětné vazby změnilo.

 

Dotazník na pohodu v grafické podobě si můžete stáhnout zde.

Video s šesti doporučeními, jak získat kvalitní a šťastná data a spokojené respondenty, naleznete zde:

Kampaň PRO VÝZKUM je aktivitou Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR.

Logo SIMAR

Krátké zprávy

Připomínáme Den ochrany osobních údajů a kampaň PRO VÝZKUM

28. 01. 2025

Na počátku roku si vždy připomínáme důležitost ochrany osobních údajů - zásadní povinnost pro všechny ve výzkumu trhu, sociologickém…

Klesá zájem o pravidelné zprávy, ani zpravodajské aplikace netáhnou. Poslech podcastů zůstává stabilní

20. 01. 2025

Výsledky volně prodejné studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace agentury ResSOLUTION Group poukazují na zásadní pokles…

Práce v 67 letech? Pouze čtvrtina pracujících si to dokáže představit

18. 12. 2024

Horní věková hranice pro odchod do penze byla stanovena na 67 let (pro narozené v roce 1989 a později). Je to pro Čechy akceptovatelné…

Jinou půjčku než hypotéku má skoro čtvrtina lidí. Mladé často zláká nabídka banky, starší pomáhají rodině

13. 11. 2024

V Česku je aktuálně skoro čtvrtina lidí, kteří splácejí nějakou peněžní půjčku (vyjma hypoték) nebo spotřebitelský úvěr. ResSOLUTION…

Generace Y je velkorysá vůči starším, generace Z přináší naději pro planetu

30. 10. 2024

Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že pohled generací na sebe samotné se do velké míry kryje s tím, jak je vidí ostatní. Ve všech…

Podle Čechů mají na rozvoj poruchy příjmu potravy vliv zejména vrstevníci

17. 10. 2024

Data Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) ukazují rostoucí trend v počtu lidí, kterým byla v česku diagnostikována…

4 z 10 mladých Čechů v posledním roce absentovali v práci kvůli stresu

10. 10. 2024

U příležitosti Světového dne duševního zdraví, který připadá na 10. října 2024, realizoval Ipsos mezinárodní výzkum o vnímání duševního…

Vodík technologií budoucnosti? Češi ho chtějí, ale mají obavy a málo informací

26. 09. 2024

Vodík by mohl v budoucnu najít své široké uplatnění v mnoha různých odvětvích, ale jeho využívání je zatím v plenkách. Šetření výzkumné…